Difference between revisions of "8606 - Service"
From Teknologisk videncenter
								
												
				 (→Bøger, links og andre studiematerialer til kurset)  | 
				 (→Bøger, links og andre studiematerialer til kurset)  | 
				||
| Line 146: | Line 146: | ||
== Bøger, links og andre studiematerialer til kurset ==  | == Bøger, links og andre studiematerialer til kurset ==  | ||
* Listen over de 7 bedste Open Source Ticket Systemer [http://blog.capterra.com/the-7-best-free-help-desk-software-tools/ - klik her!]  | * Listen over de 7 bedste Open Source Ticket Systemer [http://blog.capterra.com/the-7-best-free-help-desk-software-tools/ - klik her!]  | ||
| + | * Capterra's liste med andre Ticket systemer [http://www.capterra.com/help-desk-software/ - klik her!]  | ||
<br/>  | <br/>  | ||
<br/>  | <br/>  | ||
Revision as of 17:29, 17 April 2017
Grundlæggende IT Service - del 1 & 2
| width=300px | title=IT Service Picture }} | 
Contents
- 1 Grundlæggende IT Service - del 1 & 2
 
- EUD - Data Hovedforløbsfag - 8606 - Service
 
Generel information om kurset, de praktiske ting mm.
- Faget køres næste gang på Mercantec i ugerne 16 & 18 2017
 
Undervisere
-  Anders Dahl Valgreen
- Mobil: 23 43 41 30
 - Mail: adva@mercantec.dk
 
 
-  Per Mariager
- Mobil:
 - Mail: pema@mercantec.dk
 
 
Praktisk info
- I tilfælde af brand - se skiltningen
 - Rygning: Udenfor matriklen, nede ved gaden!
 - Toilet: Forefindes i gangen
 -  Sygemelding:
- Elever på erhvervsuddannelserne (EUD-elever): 
- Brug ELEVPLAN - log ind og benyt SMS systemet.
 - Se vejledning her!
 
 - AMU kursister bedes ringe til skolen eller sende en mail til underviseren
 
 - Elever på erhvervsuddannelserne (EUD-elever): 
 -  Afdelingens telefonnummer 89 50 33 00
 
Hvem deltager?
- Præsentation af underviseren
- Navn, baggrund og faglige interesser
 
 - Præsentation af kursister
- Navn, firma, arbejdsopgaver i firmaet, forventninger til kurset ... :-)
 
 
Deltager forudsætninger
- For elever på erhvervskole på et hovedforløb forudsættes det:
- At man har gennemført Data Grundforløbet samt Data H1
 
 
Formålet med faget
- Overblik over grundlæggende IT service
- Du lærer bl.a. at:
- levere en god kundeservice
 - instruere og servicere brugere i korrekt brug af it-systemer
 - vurdere og levere god kvalitet indenfor it service
 - strukturere servicearbejdet
 - opsøge relevante informationer i forbindelse med servicearbejde
 - anvende it 'ticket' systemer til at holde styr på opgaverne og arbejdsgangen
 - ... og en del mere!
 
 
 - Du lærer bl.a. at:
 
Beskrivelsen af faget
Udvalgt hardware, software, operativ systemer mm.
- Diverse IT Ticket systemer
 - Microsoft server og klient operativsystemer
 - Diverse HOT Data pc'er, Cisco switche & routere mv.
 
Og så til sidst det vigtige: At have det sjovt samtidigt! :-)
Arbejdsformer
- Der skal arbejdes i mindre grupper af to til fire personer
 - Gruppedannelse: I bestemmer selv hvem i vil arbejde sammen med
 - Der bliver mest projektarbejde og selvstudier gennem de to forløb, del 1 og del 2
 
Grupper
Gruppe 1:
- Deltagere skrives her!
 
Gruppe 2:
- Deltagere skrives her!
 
Gruppe 3:
- Deltagere skrives her!
 
Gruppe 4:
- Deltagere skrives her!
 
Gruppe ... osv.
Lektionsplan
Bemærk: Programmet justeres løbende for at forbedre oplevelsen og udbyttet af kurset! Idéer modtages med tak :-)
Ugeoversigt
Dag 1 - Tirsdag i uge 16
Tema: Introduktion samt oplæg til projekt - Evaluér et selvvalgt "IT Ticket Service System!" - Introduktion og velkomst til kurset :-) - Introduktion til faget Service - hvad går det ud på? - Opdeling af grupper til projektarbejdet - Introduktion til projektarbejdet - evaluering af et IT Ticket system!
Praktik: Ticket System evaluering! - Vælg et af de 7 systemer fra denne side! - Bemærk: Grupperne skal vælge forskellige systemer! - Byg jeres eget lille 'TestLab', installer og afprøv det valgte system! - Notér alle gruppens erfaringer med det valgte system - Her er et eksempel på et teknisk notat!
Dag 2 - Onsdag i uge 16
Tema: Afsluttende arbejde med Ticket systemerne samt præsentationer! - Grupperne arbejder videre hele formiddagen, tester og opsamler erfaringer
Præsentationer: Grupperne præsenterer Ticket systemerne for hinanden!
  - Lige før frokost skal der laves en præsentation
      - F.eks. en PowerPoint eller en praktisk demonstration af systemet
      - Fortæl om hvordan systemet er at arbejde med, om prisen, om erfaringer etc.
  - Lige efter frokost starter Gruppe 1 med at præsentere deres system for os andre
    - Der kan bruges et sted mellem 10 og 20 minutter til præsentationen
  - Så fortsætter Gruppe 2 osv.
  - Sidst på eftermiddagen ryddes der op og udstyr sættes på plads
  - Til sidst sendes en PDF-kopi af gruppens præsentation samt tekniske noter
    - Send til adva@mercantec.dk
Dag 3 - Tirsdag i uge 18
Tema: Program følger!
Dag 4 - Onsdag i uge 18
Tema: Program følger!
Bøger, links og andre studiematerialer til kurset
- Listen over de 7 bedste Open Source Ticket Systemer - klik her!
 - Capterra's liste med andre Ticket systemer - klik her!
 
Virtualiseringsprogrammer - en oversigt
Her er en kort beskrivelse samt en installationsvejledning af følgende seks virtualiseringsprogrammer (lavet af elever på Serverteknologi I hold Oktober 2014):
- Microsoft Hyper-V Server 2012 R2 - Standalone server Introduktion Installation
 - Microsoft Hyper-V Server 2012 R2 - Server2012 Role Introduktion Installation
 - Microsoft Hyper-V Server 2012 R2 - Windows 8.x feature Installation
 - Vmware Hypervisor ESXi version 5.5 - Standalone server Installation
 - Vmware Workstation 10 - Client software Installation
 - Oracle VirtualBox - Client software Introduktion Installation
 
Andre kilder til information omkring virtualisering:
- Wikipedia (Engelsk) om Hyper-V
 - Microsoft Virtual Academy Hyper-V Jump Start kursus
 - WiKi on VMware company
 - Official VMware site (UK)
 
Andre relevante links og tips til kurset
Microsoft Server2012 R2 links:
Udvid Server 2012 R2 evaluation periode
Hvis Windows 2012 R2 evaluation licensen er udløbet lukker serveren ned cirka en gang i timen. For at undgå det:
- Start en kommandoprompt som administrator. (Højre klik på CMD ikonet og vælg Run as administrator
 - Kør kommandoen slmgr.vbs -rearm
 - Genstart serveren
 
