Difference between revisions of "Samfundsfag"
From Teknologisk videncenter
m (New page: = Identitietsdannelse i det senmoderne samfund = * 1: Hvad er en norm? ** Forventet adfærd, for eksempel at tage skoene af før man går ind. * 2: Hvad er en fast forankret norm? ** En us...) |
(No difference)
|
Revision as of 12:58, 14 June 2009
Identitietsdannelse i det senmoderne samfund
- 1: Hvad er en norm?
- Forventet adfærd, for eksempel at tage skoene af før man går ind.
- 2: Hvad er en fast forankret norm?
- En uskreven regel, for eksempel er det en fast forankret norm at begge forældre deltager i opdragelsen af børn.
- 3: Hvad er værdier og sociale roller?
- Sociale roller: Et sæt af forventninger tilknyttet en bestemt position i det sociale system. For eksempel rejser man sig for den ældre dame i bussen.
- Værdier: ???
- 4: Hvad er identitet?
- Selvidentitet: Det indre. (Hvem er jeg) måden vi opfatter os selv på
- Socialidentitet: Det ydre. Hvordan ser vi andres identitet. (En gruppe af mænd ældre dame)
- Personligidentitet: Den måde vi tror på andre ser en på. (Hvad jeg tror andre tænker om mig)
- 5: Hvad er social sanktion?
- Uskrevne regler for at "straffe" eller belønne personer der overtræder eller holder normerne. For eksempel mobning til elever med det forkerte tøj på.
- 6: Hvad er socialisation?
- At leve efter de normer og regler der i samfundet omkrig os. (Nogle mener at mange fremmede socialiserer for lidt)
- 7: Hvorfor ønsker man at blive socialiseret?
- For at ligne de andre, at være en del af gruppen.
- 8: Hvad er forskel på primær og sekundær socialisation.
- Primær: Uformelt, Følelsesladet, uskrevne regler. For eksempel, familie, venner. (Man er sig selv blandt vennerne)
- Sekundær: Formelt, skrevne regler. For eksempel skole, arbejde. (Man har et ansvar overfor kunder/chef/kollegaer)
- 9: Hvad er den sociale arv.
- At man gentager forældrenes arv. ( Nogle bryder deres sociale arv ved at være vanebryder. fx. Kate)
- 10: Hvad siger statestikken om den sociale arv:
- Forhold mellem forældrenes erhverv og børnenes uddannelse:
- Børn af forældre med uddannelse er bedre uddannet end børn af forældre uden uddannelse.
- Forhold mellem forældrenes erhverv og børnenes uddannelse:
- 11: Hvad er en gruppe?
- De miljøer hvor i vi færdes. Jeg er i en gruppe på skolen en anden blandt vennerne.
- 12: Hvad er forskellen mellem en medlemsskabsgruppe og en referencegruppe:
- En referencegruppe er ikke så konkret som en medlemsskabsgruppe dvs. familie, omgangs-kreds arbejdskammerater o.l.
- 13: Hvad er primærgrupper (affektivitets-dominerede) og sekundærgrupper (Instrumentalitets-dominerede)
- Primærgrupper: Ansigt-til-ansigt. Kender hinanden og er knyttet til hinanden. (Venner, familie) (Med følelser)
- Sekundærgrupper: Opstået frivilligt, holdes sammen af fælles mål. For eksempel håndboldklubben. (Uden følelser)